Dag 7 Spitsbergen 18 juni

19 juni 2023 - Longyearbyen, Spitsbergen en Jan Mayen

Wat een bijzondere plek. De reis er naartoe was al prachtig. Ton is vannacht zelfs een paar keer opgestaan om warme kleren aan te trekken en vanaf het balkon te kijken naar het prachtige uitzicht: bergen met aan de onderkant de zee en aan de bovenkant de wolken, allemaal ongeveer nul graden.
Jammer dat het vandaag bewolkt bleef. We konden zo niet precies de hoogte van de bergen zien.
We hadden een excursie geboekt, een soort van Jeep Safari dachten we. Bleek het achteraf een soort van quad te zijn. Ton achter het stuur en ik achterop. Spannend maar hartstikke leuk.
Van te voren waren we al gewaarschuwd dat we niet achter het ‘ijsberen bord’  mochten komen, alleen met de gids met een pistool weer wel.  Waar zitten die ijsberen dan? We hebben ze niet gezien.
De gids heeft ook nog interessante verhalen en anekdotes over het eiland verteld.
Ja we zijn het echt op de foto. We zijn alleen vergeten de helm af te zetten, ter controle 😊

Vanmiddag ook nog even door het centrum gelopen. Klein maar gezellig met leuke winkeltjes. Hier moesten we onze contanten Noorse kronen nog kwijt omdat onze volgende bestemming  IJsland is.
De winkelverkoper dacht dat hij niet meer hoefde te werken toen we zeiden: ‘we want to leave all our money here’ 🤣

Heel veel mensen wonen en werken hier ongeveer 8 maanden. In de donkere maanden vertrekken er veel naar het vaste land. In totaal zo’n 2200 inwoners in een land dat 2 maal zo groot is als Nederland.

Zoals in elk dorp en elke stad sluiten we ook hier weer af in een gezellig kroegje met het plaatselijk biertje😊👍

Trouwens we hebben hier ook weer het Sykehuus gezien, een Kulturhuset. Het winkelcentrum heet het Lompensenteret😊

We hebben nog maar 3 dagen voor de big four, zoals ze dat hier zeggen: de walvis, de walrus, de zeehond en de ijsbeer. We hebben alleen nog maar de walvis gezien. Dus dat wordt nog een uitdaging!

We hebben vandaag trouwens wel de Huskies gezien en een paar rendieren.

Nu op naar IJsland met de klok één uur terug👍