Dag 10 Akureyri IJsland

22 juni 2023 - Sarnes, Noorwegen

Akureyri ligt in het Noorden van IJskand. We komen vanochtend al vroeg aan in de haven na ruim 2 dagen varen vanuit Spitsbergen. We gaan al vroeg op pad. De klok staat inmiddels 2 uur terug, dus op tijd opstaan is helemaal geen probleem. In de ochtend gaan we de stad verkennen. Het is een klein pittoresk stadje net veel houten huisjes. We kijken tegen de bergen aan en zien veel groene valeien. Het informatie centrum heeft onze een mooie wandeling geadviseerd langs het water. We lopen langs het kleine vliegveld dat op een eiland in het water lijkt te liggen. Onderweg komen we langs musea en een mooie botanische tuin, de kerk en het theater.
We kunnen alleen de tuin bezoeken. De musea hebben we geen tijd meer voor want we moeten om 13 uur terug zijn voor het hoogtepunt van de dag: wale watchen op zee.
maar helaas het gaat op het laatste moment niet door vanwege de harde wind.😩. Dan maar terug naar de boot om het om 17 uur nog eens te proberen. Maar helaas het weer is niet veranderd. We mogen het aanstaande vrijdag nog een keer proberen. Driemaal is scheepsrecht zullen we maar zeggen 👍

We sluiten de dag af in het Backpackhaus: een hostel met een  heel leuk cafeetje en divers publiek.

Het hoogtepunt van de dag komt uiteindelijk midden in de nacht: We worden (gelukkig 😊) wakker van heel fel licht. En ja hoor, na een paar dagen bewolking staat ie daar ineens die koperen ploert. Of eigenlijk staat ie niet maar rust de zon als het ware op het water en hij gaat niet onder! De middernachtzon. Prachtig om te zien☀️👍

1. Willie:
    22 juni 2023
    Mooi hoor Joke. De rode draad blijft toch een 🍺 tje. Proost!
    Hopelijk lukt het nog met de walvissen.